Ahad, 5 April 2009

Sehari sepatah perkataan.

assalamualaikum kawan2.
saya telah mendapat satu idea baru (kira kajian tindakan la ni) dalam sibuk2 merewang bagi menyediakan makanan di majlis sambutan baulidur rasul peringkat ST Taman Perling 2009. oleh kerana perkataan rewang itu telah di pinjam dari bahasa jawa, maka saya terbitkan entri untuk tatapan kawan2 yang sudi untu belajar bersama-sama. anak saya pun yang sulung tu dah pandai cakap jawa sikit-sikit.
Apa yang dirisaukan oleh boss saya(En Mohammed Noor Basiron) pada malam itu telah disuarakan. bukan masalah kia2m yang dikhuatiri tetapi masalah telo jowo. maklumlah cikgunya ramai jawa. Cikgu Bahari (wak ari) kira sidangnya la@ketua kampung, ustaz hafiz (Wak apis), ustaz Hamid, Cikgu zainal (wak Jenal) saya sendiri la tu dan beberapa pengikut-pengikut lain. pengikut nie kerana dah ter kawin dengan orang jawa yang ke ayuan dan kerajinannya tidak dapat disangkal lagi seantero dunia. kalau tak percaya tanya la cikgu roziana yang suka sangat makan berutu tu. ha ha ha ha ha ha..........sebabtu lah orang umah aku pun wong jowo.
mulai hari ini saya akan masukkan perkataan demi perkataan jawa untu tatapan kawan-kawan. tidak mustahil orang melayu boleh cakap jawa dengan fasih sekali. kawan saya ( Hashim) orang pendang, memang pekat gila cakap utara na tapi 3 tahun duduk sebilik dengan saya masa wt 1st degree dulu, last2 dah pandai cakap jawa.
ok lah. jumpa lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan