Sabtu, 4 April 2009

Tema Makanan (Fizikal)

Cara-cara untuk membuat donut.





langkah 1, sediakan bahan-bahannya iaitu tepung gandum (ikut bil murid), Yis (mauripan), margerin, gula, susu, air secukupnya dan minyak masak untuk menggoreng.



Langkah 2, cairkan serbuk ibu roti(Mauripan) dengan setengah segelas air suam2 kuku jer, masukkan tepung ke dalam bekas( sederhana besar kalau terlalu kecil susah untuk menguli untuk dijadikan doh), masukkan margerin dan susu kemudian uli sehingga sebati tanpa air. bila dah sebati baru masukkan yis yang dah dibancuh tadi dan pastikan ianya betul2 dah naik. tambah air untuk menguli doh tetapi jangan terlalu lembik. jangan uli terlalu lama kerana takut tidak naik nanti. tingalkan dan tutup bekas tersebut sehingga doh menjadi ringan.



langkah 3, mulakan untuk mencetak doh untuk menjadi donat. bila saya dah latakan di atas dulang saya cetak menggunakan gelas. kemudian murid-murid menbentuk donut masing-masing. maka dengan ini bermacam-macam saiz dan bentuk telah di bentuk oleh kemahiran mengbentuk masing-masing.













langkah 4, apabila donut yang disusun tadi telah naik dan hampir rapat bercantum antara satu sama lain (semangat macam orang yang buat jer) maka bolehlah panaskan minyak untuk menggoreng. tugas2 menggoreng ini saya serahkan kepada PPM kerana bahaya dengan minyak panas. murid-murid teruskan dengan aktivi kelas mengikut jadual harian.















langkah 5, apabila telah semua siap digoreng dan sedikit sejuk maka bolehlah di oleskan di atas gula yang telah diblend tadi.












tiba waktu rehat, semua murid menikmati kuih donat yang dibentuk sendiri. (ada yang buat cuma 2 tapi makan nak tambah lagi) nyam, nyam, nyam.............. dap nye.




kalau ada lebih boleh bawak balik lagi. pembelajaran yang sangat membawa kesan yang mendalam. cikgu prasekolah mesti kreatif. betul tak?

# minta maaf, gambar agak kurang jelas kerana menggunakan camera cap ayam jer... terima kasih kepada PPM, kak jah kerana jadi juru gambar jap.















































Tiada ulasan:

Catat Ulasan