Sabtu, 4 April 2009

Sistem fail.

Sistem pengurusan fail di kelas prasekolah 2, sk taman perling telah dikemaskini dengan jayanya hasil bantuan daripada PPM saya yang rajin. lihat gambar di bawah....





bagi fail murid, setiap murid ada sebuah fail yang dikhaskan untuk menyimpan bahan-bahan, hasil kerja murid, lembaran-lembaran kerja dan sebagainya. setiap fail saya bagi nombor 1-25. masing2 ingat nombor masing2. setiap hasil kerja yang telah saya tanda, akan dimasukkan kedalam fail. selain mengurangkan kerja kita sedikit sebanyak murid tahu macam mana nak masukkan fail, tebuk lembaran kerja dan menyusun semula mengikut urutan nombor 1-25.


dari segi susunan, labeling dan pembungkusan telah memuaskan tetapi masalahnya kekurangan tempat untuk menyimpan fail ini. buat masa ini masih terbuka kalau nak nampak cantik dan kemas kena masukkan dalam almari. tapi maklumla, kelas ni pun baru je jadi banyak lagi kekurangannya. kalau dapat pihak pentadbir memberi sokongan dan tindakan yang sewajarnya alangkan gembiranya mcm orang mengantuk disorongkan bantal.





Gambar yang sebelah bawah adalah fail kelas prasekolah meliputi semua berlaitan kelas prasekolah, p & p, panitia, pengurusan, pentadbiran, nama murid, pendaftaran murid, cuti sakit, nota minta etc all. kalau tak silap ada dalam 30++. kurang pasti jumlah yang tepat.

sistem label saya menggunakan standard la. (kod sekolah/no fail prasekolah/no sistem fail/bil)

contoh : JBA 1064/06/03/013/003 (Panitia Prasekolah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan